loading...

هوای شیراز

بازدید : 37
جمعه 31 تير 1401 زمان : 16:16

دلايل تغيير رنگ تصوير دوربين مداربسته و راهکارهايي براي برطرف کردن آن

يکي از مشکلات عمده بعد از نصب دوربين هاي مداربسته تغيير رنگ تصاوير به مرور زمان است. براي مثال ممکن است بعد از مدتي تصوير دوربين هاي شما قرمز يا بنفش شود. در اين مطلب ابتدا علل مختلفي که ممکن است منجبر به بروز چنين مشکلاتي شود را بررسي کرده ايم و در ادامه راهکارهايي براي برطرف کردن اين موارد براي شما ذکر مي کنيم.

علت قرمز شدن تصوير دوربين مدار بسته

  1. گاهي کابل تصوير دوربين مداربسته ممکن است دچار اتصالي شود. به اين ترتيب نمايش تصوير نيز دچار اختلال شده و همه چي به رنگ قرمز در مي آيد. بنابراين هنگام قرمز شدن تصوير ابتدا کابل تصوير را چک کنيد و در صورت اتصالي بايد آن را تعويض کنيد.
  2. گاه به هم ريختن تنظيمات رنگ نمايشگر مانيتور دليل قرمز شدن تصوير دوربين مداربسته است. لذا براي حل اين مشکل بهتر است تنظيمات را به حالت کارخانه (ريست فکتوري) برگردانيد.
  3. گاهي نيز ممکن است قرمز شدن تصاوير به دليل به هم ريختن تنظيمات رنگ دستگاه NVR يا DVR باشد. براي حل اين مساله نيز بايد تنظيمات دستگاه ضبط تصاوير را به حالت کارخانه برگردانيد.
  4. خراب بودن ICR دوربين مداربسته نيز باعث ايجاد هاله‌ هاي قرمز يا بنفش در تصوير مي شوند. براي برطرف شدن اين مشکل بايد ICR را تعويض کنيد.
  5. خراب شدن CCD دوربين مدار بسته باعث ايجاد هاله‌هاي از نور قرمز و صورتي در تصاوير مي شود که بايد آن را تعويض کرد.
  6. خرابي کابل VGA نيز يکي ديگر از دلايل اختلال رنگ قرمز در تصوير است. براي تست کابل را عوض کنيد و چک کنيد که آيا تصوير درست شده است يا خير.
  7. ممکن است علت قرمزي تصوير دوربين مداربسته خراب شدن برد دستگاه DVR يا NVR باشد. در صورت چنين مشکلي حتما از بخش گارانتي يا تعميرکار متخصص کمک بگيريد.
  8. چنانچه در اطراف مانيتور يک ميدان مغناطيسي مثل آهن ربا وجود داشته باشد ممکن است باعث قرمز شدن تصوير گردد. بنابراين به خوبي اطراف مانيتور را چک کنيد و در صورت وجود آهن ربا و يا اجسامي که باعث ايجاد ميدان مغناطيس مي شود. آن را از مانيتور دور کنيد.

علت بنفش شدن تصوير دوربين مداربسته

علت تغيير رنگ تصوير دوربين مداربسته به بنفش يا صورتي، مي تواند به دليل يک نرم افزار بد ، سيستم عامل بد ، تنظيمات اشتباه و يا حتي يک محيط بسيار سرد و … باشد. با اين وجود، در اکثر مواقع علت نمايش تصوير صورتي در دوربين مداربسته عملکرد نادرست فيلتر IR cut است.

فيلتر IR Cut مخفف عبارت Infrared Cut Removal است. فيلتر اي ار کات يک فيلتر رنگي است که نور مادون قرمز را مسدود مي کند. ممکن است در طول شبانه روز نور مادون قرمز طبيعي که در محيط اطراف وجود دارد اختلال در تصاوير ايجاد شود. لذا به منظور جلوگيري از اين مشکلات از فيلتر برش IR که در جلوي سنسور دوربين هايک ويژن نصب است، استفاده مي شود. وظيفه اين فيلتر جلوگيري از بروز نور مادون قرمز به سنسور تصوير است.

به اين ترتيب، فيلتر IR Cut يک قطعه فيزيکي است که به صورت اتوماتيک خاموش و روشن مي شود تا نور نامرئي را فيلتر کند. اما گاهي اوقات ممکن است اين قطعه فيزيکي (IR Cut) تا حدي در حالت شب گير کند و به درستي بسته نشود يا اينکه به به هر نحوي آسيب ببيند. به عنوان مثال گاه در دماي بسيار پايين (-20 c) ممکن است فيلتر ir مسدود شود. در اين حالت شما تصاوير را به رنگ بنفش يا سبز خواهيد ديد.

بنابراين علت تغيير رنگ تصوير دوربين مداربسته به بنفش يا صورتي، مي تواند به دليل يک نرم افزار بد ، سيستم عامل بد ، تنظيمات اشتباه و يا حتي يک محيط بسيار سرد و … باشد. با اين وجود، در اکثر مواقع علت نمايش تصوير صورتي در دوربين مداربسته عملکرد نادرست فيلتر IR cut است.

فيلتر IR Cut يک فيلتر رنگي است که نور مادون قرمز را مسدود مي کند. ممکن است در طول شبانه روز نور مادون قرمز طبيعي که در محيط اطراف وجود دارد اختلال در تصاوير ايجاد شود. لذا به منظور جلوگيري از اين مشکلات از فيلتر برش IR که در جلوي سنسور دوربين نصب است، استفاده مي شود. وظيفه اين فيلتر جلوگيري از بروز نور مادون قرمز به سنسور تصوير است.

به اين ترتيب، فيلتر IR Cut يک قطعه فيزيکي است که به صورت اتوماتيک خاموش و روشن مي شود تا نور نامرئي را فيلتر کند. اما گاهي اوقات ممکن است اين قطعه فيزيکي (IR Cut) تا حدي در حالت شب گير کند و به درستي بسته نشود يا اينکه به به هر نحوي آسيب ببيند. به عنوان مثال گاه در دماي بسيار پايين (-?? c) ممکن است فيلتر ir مسدود شود. در اين حالت شما تصاوير را به رنگ بنفش يا سبز خواهيد ديد.

همنچين لازم به ذکر است که بهترين نمايندگي هايک ويژن در ايران در حال حاضر شرکت مهر تجارت است و شما مي توانيد به روز ترين محصولات هايک ويژن را از وبسايت شرکت مهر تجارت به آدرس hiktejarat.com خريداري کنيد.

علت سياه و سفيد شدن تصوير دوربين مدار بسته

  • نرسيدن نور کافي به سنسور دوربين مدار بسته

دوربين‌هاي مداربسته مجهز به سنسوري است که قادر است ميزان نور را اندازه گيري کند و دوربين را در حالت رنگي قرار دهد. همچنين با کمک اين سنسور باعث تنظيم ديد در شب نيز مي‌شود. حال اگر نور کافي از محيط به سنسور نرسد، ضبط تصاوير به صورت سياه و سفيد خواهد شد. براي رفع اين معزل بايد نور محيطي که دوربين در آن قرار گرفته به اندازه کافي باشد.

  • به هم ريختن تنظيمات رنگ DVR

چنانچه حالت دوربين از AHD به TVI تغيير کرده باشد، تصاوير دوربين مدار بسته به صورت سياه و سفيد ضبط خواهد شد. براي رفع اين مشکل لازم است به قسمت تنظيمات DVR برويد و مجددا تنظيمات را درست کنيد.

چگونه مشکل صورتي يا بنفش شدن تصوير دوربين را برطرف کنيم

  • بررسي کردن تنظيمات تصوير دوربين

گاهي ممکن است تنظيمات دوربين توسط شخصي بهم ريخته باشد و باعث شده يک روکش صورتي روي تصوير ايجاد شود. براي همين توصيه مي شود در ابتدا قبل از انجام هر کاري تنظيمات دوربين مداربسته را چک کنيد. معمولا در بخش تنظيمات تصوير دوربين مداربسته يک دکمه پيش فرض وجود دارد که با فعال کردن آن تنظيمات تصوير به حالت پيش فرض برمي گردد. سپس مجدد تصوير را بررسي کنيد. در صورت برطرف نشدن مشکل راه هاي بعدي را بررسي کنيد.

  • برد IR LED را خاموش و روشن کنيد

براي رفع مشکل بنفش شدن تصوير دوربين مي توانيد چند بار چراغ ir led را خاموش و روشن کنيد تا فيلتر ir به حالت اوليه برگردد. به اين ترتيب ممکن است ديگر شاهد تصوير بنفش در مانيتور نخواهيد شد.

براي خاموش کردن چراغ هاي IR LED مي توانيد در بخش تنظيمات دوربين اين کار را انجام دهيد. در غير اين صورت مي توانيد با باز کردن دوربين و جدا کردن فيزيکي کابل مربوطه اين کار را انجام دهيد. (جهت انجام اين کار مي توانيد از دفترچه راهنما دوربين مداربسته استفاده کنيد).

  • خاموش کردن دوربين مداربسته

منبع تغذيه دوربين را خاموش کنيد و حدود 20 ثانيه صبر کنيد و مجددا دوربين را روشن کنيد. اگر دوربين بي سيم داريد بايد باتري را از داخل دوربين خارج کنيد. پس از آن مجددا برنامه دوربين را تنظيم نماييد.

  • ريست فکتوري کردن دوربين مداربسته

در بسياري موارد با برگرداندن تنظيمات دوربين به حالت کارخانه (به خصوص در دوربين هاي تحت شبکه) فليتر ir نيز به تنظيمات اوليه بر مي گردد. در اين حالت ممکن است تا حد زيادي مشکل صورتي شدن تصوير دوربين درست شود.

  • به روز کردن نرم افزار دوربين مداربسته

در موارد بسيار کم ممکن است مشکل از به روز نبودن سيستم عامل باشد. در اين صورت بهتر است جهت عيب يابي اين بخش را نيز به روز کنيد.

  • استفاده از آهن ربا

گاهي ممکن است در دوربين به طور موقت گير کرده باشد. در اين صورت مي توانيد قبل از باز کردن دوربين از يک آهن رباي قوي استفاده کنيد. آهن ربا را از روبروي لنز بچرخانيد، ممکن است در اثر جابجايي آهنربا در مقابل دوربين فيلتر نيز جابجا شده و آزاد شود.

  • قسمت داخلي دوربين را تميز کنيد

در برخي موارد موتور مربوط به روشن شدن چراغ هاي led در شب به درستي کار مي کند اما ممکن است به دليل جرم فيلتر در جاي خود گير کند و به درستي عمل نکند.

براي تست عملکرد موتور، دست خود را جلوي لنز دوربين قرار دهيد تا با تاريک شدن چراغ هاي LED IR روشن شود. به صورت معمول شما بايد صداي مربوط به موتور فيلتر IR را بشنويد. پس در نتيجه موتور شما درست است اما قادر نيست شيشه فيلتر را حرکت دهد. بنابراين بهترين راه حل باز کردن دوربين و تميز کردن آن است. البته توصيه مي کنيم اين مساله را در آخرين مرحله بررسي کنيد.

بيشتر بخوانيد: برند اچ ار يو اي

  • فيلتر برش IR را تعويض کنيد

چنانچه فيلتر IR Cut آسيب ديده و هميشه گير مي کند، بهتر است کل صفحه ir را عوض کنيد. براي سفارش صفحه ir جديد حتما به مدل دوربين مداربسته خود دقت کنيد.

  • دوربين جديد بخريد

اگر تمام موارد گفته شده را انجام داديد اما همچنان مشکل تغيير رنگ دوربين درست نشد، تنها راه حل باقي مانده خريد دوربين مداربسته جديد است.

علت تار شدن تصوير در دوربين مداربسته

  • افت سنسور تصوير دوربين مدار بسته
  • کثيف شدن سنسور تصوير دوربين مدار بسته
  • تنظيم نبودن فوکوس لنز دوربين
  • افت ولتاژ دوربين مدار بسته

راه حل هاي ديگر رفع تغيير رنگ تصوير دوربين مداربسته

در نصب دوربين هاي مداربسته رعايت برخي نکات ساده کمک مي کند تا از بروز مسائلي همچون تغيير رنگ تصوير دوربين مداربسته جلوگيري شود. در اين بخش به طور مختصر به برخي از آنها اشاره خواهيم کرد:

اشکال در فيلتر IR

همان طور که قبلا اشاره شد گير کردن فيلتر IR يکي از علت هاي تغيير رنگ تصوير دوربين مداربسته است. قبل از اقدام به تعويض صفحه IR مي توانيد با کمک يک آهنربا مشکل را برطرف کنيد. به اين ترتيب که يک آهن رباي قوي را بالاي لنز دوربين حرکت دهيد (حرکت در يک جهت و مانند جارو کردن). اين عمل باعث مي شود فيلتر اي ار حرکت کرده و از حالت گير کردن در آيد و تصوير به حالت اوليه برگردد. گير کردن فيلتر باعث بسياري از مشکلات از جمله تغيير رنگ تصوير دوربين به صورتي، سبز يا حتي سياه و سفيد مي‌شود.

ريست کردن دوربين مداربسته

گاهي اوقات با ريست کردن بسياري از مشکلات دوربين مداربسته برطرف مي شود. يک راه حل ساده اما در بيشتر مواقع کارا. ريست کردن دوربين ها معمولا از طريق دکمه ريست تعبيه شده روي بدنه آنها ممکن مي شود به اين ترتيب تمام تنظيمات دوربين از جمله رمز ريست خواهد شد. اغلب در دوربين هاي تحت شبکه اين دکمه وجود دارد و به طور معمول براي دوربين هاي آنالوگ بايد از منوي دستگاه عمل کنيد.

تنظيمات نور سفيد

در دوربين هاي مداربسته قابليت AWB وجود دارد که موجب تفکيک پذيري صحيح نور سفيد محيط و ثبت تصاوير با رنگ هاي واضح مي شود. ATW نيز قابليتي پيشرفته تر از AWB است که آن نيز براي تنظيم رنگ تصوير و به تعادل رسيدن آن موثر است. گاهي اوقات لازم است تنظيمات را از حالت ATW به حالت Outdoor تغيير داد. گرچه اين عمل موجب مي شود از وضوح رنگ تصاوير کاسته شود.

تغيير رنگ دوربين مداربسته به قرمز

  • اولين دليلي که باعث قرمز شدن تصوير مي شود، کابل هاي تصوير است که ممکن است اتصالي داشته باشند و بايد بررسي شوند. در صورتي که کابل ها دچار اتصالي بودن بايد کابل ها تعويض شوند.
  • مورد دوم که بايد بررسي شود تنظيمات رنگ نمايشگر (مانيتور) است. راه حل آن برگرداندن تنظيمات به حالت کارخانه (Reset Factory) مي باشد.
  • دليل سوم بهم ريختن تنظيمات دستگاه ضبط NVR يا DVR است که بايد آن را به حالت کارخانه برگرداند.
  • اگر ICR يا CCD دوربين مداربسته خراب شده باشد باعث ايجاد يک هاله قرمز يا بنفش در تصوير مي شود و براي رفع مشکل تغيير رنگ بايد ICR و يا CCD را تعويض کنيد.
  • بهتر است که حتما کابل VGA نيز بررسي شود ممکن است که دليل تغيير رنگ دوربين مداربسته خراب بودن کابل VGA باشد.
  • از دلايل ديگر تغيير رنگ تصوير به قرمز خراب بودن برد دستگاه DVR و NVR است. براي حل اين مشکل حتما با بخش گارانتي و يک فرد متخصص کمک بگيريد.
  • وجود ميدان مغناطيسي در اطراف دوربين مداربسته ( مانند آهن ربا ) مي تواند باعث شود که تصوير دوربين مداربسته قرمز شود. بنابراين اطراف مانيتور را بررسي کنيد که ميدان مغناطيسي وجود نداشته باشد.

روش هاي برطرف کردن بنفش شدن تصوير دوربين مدرابسته

بررسي تنظيمات دوربين مداربسته

در ابتدا قبل از هر کاري تنظيمات دوربين مداربسته را بررسي کنيد. معمولا گزينه اي در تنظيمات با نام پيش فرض وجود دارد که با فعال کردن آن تنظيمات دوربين به حالت پيش فرض بر ميگردد. اگر مشکل برطرف نشد به سراغ راه حل هاي بعد برويد.

برد IR LED را خاموش و روشن کنيد

چندين بار چراغ IR LED را خاموش روشن کنيد تا فيلتر IR به حالت اوليه برگردد. براي خاموش کردن آن مي توانيد به قسمت تنظيمات دوربين مراجعه کنيد. در غير اين صورت مي توانيد با باز کردن دوربين و جدا کردن فيزيکي کابل مربوطه اين کار را انجام دهيد. (جهت انجام اين کار مي توانيد از دفترچه راهنما دوربين مداربسته استفاده کنيد).

خاموش کردن يا ري ست فکتوري دوربين مداربسته

منبع تغذيه دوربين را خاموش کنيد و حدود ?? ثانيه صبر کنيد و مجددا دوربين را روشن کنيد. اگر دوربين بي سيم داريد بايد باتري را از داخل دوربين خارج کنيد. پس از آن مجددا برنامه دوربين را تنظيم نماييد.
در بسياري موارد با برگرداندن تنظيمات دوربين به حالت کارخانه (به خصوص در دوربين هاي تحت شبکه) فليتر ir نيز به تنظيمات اوليه بر مي گردد.

به روز کردن نرم افزار دوربين مداربسته

در موارد بسيار کم ممکن است مشکل از به روز نبودن سيستم عامل باشد. در اين صورت بهتر است جهت عيب يابي اين بخش را نيز به روز کنيد.

استفاده از آهن ربا

ممکن است درب دوربين به طور موقت گير کرده باشد. در اين صورت مي توانيد قبل از باز کردن دوربين از يک آهن رباي قوي استفاده کنيد. آهن ربا را از روبروي لنز بچرخانيد، ممکن است در اثر جابه جايي آهنربا در مقابل دوربين فيلتر نيز جابجا شده و آزاد شود.

تميز کردن قسمت داخلي دوربين مداربسته

در برخي موارد موتور مربوط به روشن شدن چراغ هاي LED در شب به درستي کار مي کند اما ممکن است به دليل جرم فيلتر در جاي خود گير کند و به درستي عمل نکند و بايد قسمت داخلي دوربين را تميز کنيد.
براي تست عملکرد موتور، دست خود را جلوي لنز دوربين قرار دهيد تا چراغ هاي LED IR روشن شود. اگر صداي مربوط به موتور فيلتر IR را شنيديد پس در نتيجه موتور شما درست است. اما قادر نيست شيشه فيلتر را حرکت دهد.
بنابراين بهترين راه حل باز کردن دوربين و تميز کردن آن است. البته توصيه مي کنيم اين مساله را در آخرين مرحله بررسي کنيد.

چنانچه فيلتر IR Cut آسيب ديده و هميشه گير مي کند، بهتر است کل صفحه IR را عوض کنيد. براي اين کار حتما به مدل دوربين خود دقت کنيد.

اما اگر تمام موارد بالا را بررسي کنيد و مشکل بنفش بودن تصوير برطرف نشد دوربين مداربسته خود را عوض کنيد.

دلايل تغيير رنگ تصوير دوربين مداربسته و راهکارهايي براي برطرف کردن آن

يکي از مشکلات عمده بعد از نصب دوربين هاي مداربسته تغيير رنگ تصاوير به مرور زمان است. براي مثال ممکن است بعد از مدتي تصوير دوربين هاي شما قرمز يا بنفش شود. در اين مطلب ابتدا علل مختلفي که ممکن است منجبر به بروز چنين مشکلاتي شود را بررسي کرده ايم و در ادامه راهکارهايي براي برطرف کردن اين موارد براي شما ذکر مي کنيم.

علت قرمز شدن تصوير دوربين مدار بسته

  1. گاهي کابل تصوير دوربين مداربسته ممکن است دچار اتصالي شود. به اين ترتيب نمايش تصوير نيز دچار اختلال شده و همه چي به رنگ قرمز در مي آيد. بنابراين هنگام قرمز شدن تصوير ابتدا کابل تصوير را چک کنيد و در صورت اتصالي بايد آن را تعويض کنيد.
  2. گاه به هم ريختن تنظيمات رنگ نمايشگر مانيتور دليل قرمز شدن تصوير دوربين مداربسته است. لذا براي حل اين مشکل بهتر است تنظيمات را به حالت کارخانه (ريست فکتوري) برگردانيد.
  3. گاهي نيز ممکن است قرمز شدن تصاوير به دليل به هم ريختن تنظيمات رنگ دستگاه NVR يا DVR باشد. براي حل اين مساله نيز بايد تنظيمات دستگاه ضبط تصاوير را به حالت کارخانه برگردانيد.
  4. خراب بودن ICR دوربين مداربسته نيز باعث ايجاد هاله‌ هاي قرمز يا بنفش در تصوير مي شوند. براي برطرف شدن اين مشکل بايد ICR را تعويض کنيد.
  5. خراب شدن CCD دوربين مدار بسته باعث ايجاد هاله‌هاي از نور قرمز و صورتي در تصاوير مي شود که بايد آن را تعويض کرد.
  6. خرابي کابل VGA نيز يکي ديگر از دلايل اختلال رنگ قرمز در تصوير است. براي تست کابل را عوض کنيد و چک کنيد که آيا تصوير درست شده است يا خير.
  7. ممکن است علت قرمزي تصوير دوربين مداربسته خراب شدن برد دستگاه DVR يا NVR باشد. در صورت چنين مشکلي حتما از بخش گارانتي يا تعميرکار متخصص کمک بگيريد.
  8. چنانچه در اطراف مانيتور يک ميدان مغناطيسي مثل آهن ربا وجود داشته باشد ممکن است باعث قرمز شدن تصوير گردد. بنابراين به خوبي اطراف مانيتور را چک کنيد و در صورت وجود آهن ربا و يا اجسامي که باعث ايجاد ميدان مغناطيس مي شود. آن را از مانيتور دور کنيد.

علت بنفش شدن تصوير دوربين مداربسته

علت تغيير رنگ تصوير دوربين مداربسته به بنفش يا صورتي، مي تواند به دليل يک نرم افزار بد ، سيستم عامل بد ، تنظيمات اشتباه و يا حتي يک محيط بسيار سرد و … باشد. با اين وجود، در اکثر مواقع علت نمايش تصوير صورتي در دوربين مداربسته عملکرد نادرست فيلتر IR cut است.

فيلتر IR Cut مخفف عبارت Infrared Cut Removal است. فيلتر اي ار کات يک فيلتر رنگي است که نور مادون قرمز را مسدود مي کند. ممکن است در طول شبانه روز نور مادون قرمز طبيعي که در محيط اطراف وجود دارد اختلال در تصاوير ايجاد شود. لذا به منظور جلوگيري از اين مشکلات از فيلتر برش IR که در جلوي سنسور دوربين هايک ويژن نصب است، استفاده مي شود. وظيفه اين فيلتر جلوگيري از بروز نور مادون قرمز به سنسور تصوير است.

به اين ترتيب، فيلتر IR Cut يک قطعه فيزيکي است که به صورت اتوماتيک خاموش و روشن مي شود تا نور نامرئي را فيلتر کند. اما گاهي اوقات ممکن است اين قطعه فيزيکي (IR Cut) تا حدي در حالت شب گير کند و به درستي بسته نشود يا اينکه به به هر نحوي آسيب ببيند. به عنوان مثال گاه در دماي بسيار پايين (-20 c) ممکن است فيلتر ir مسدود شود. در اين حالت شما تصاوير را به رنگ بنفش يا سبز خواهيد ديد.

بنابراين علت تغيير رنگ تصوير دوربين مداربسته به بنفش يا صورتي، مي تواند به دليل يک نرم افزار بد ، سيستم عامل بد ، تنظيمات اشتباه و يا حتي يک محيط بسيار سرد و … باشد. با اين وجود، در اکثر مواقع علت نمايش تصوير صورتي در دوربين مداربسته عملکرد نادرست فيلتر IR cut است.

فيلتر IR Cut يک فيلتر رنگي است که نور مادون قرمز را مسدود مي کند. ممکن است در طول شبانه روز نور مادون قرمز طبيعي که در محيط اطراف وجود دارد اختلال در تصاوير ايجاد شود. لذا به منظور جلوگيري از اين مشکلات از فيلتر برش IR که در جلوي سنسور دوربين نصب است، استفاده مي شود. وظيفه اين فيلتر جلوگيري از بروز نور مادون قرمز به سنسور تصوير است.

به اين ترتيب، فيلتر IR Cut يک قطعه فيزيکي است که به صورت اتوماتيک خاموش و روشن مي شود تا نور نامرئي را فيلتر کند. اما گاهي اوقات ممکن است اين قطعه فيزيکي (IR Cut) تا حدي در حالت شب گير کند و به درستي بسته نشود يا اينکه به به هر نحوي آسيب ببيند. به عنوان مثال گاه در دماي بسيار پايين (-?? c) ممکن است فيلتر ir مسدود شود. در اين حالت شما تصاوير را به رنگ بنفش يا سبز خواهيد ديد.

همنچين لازم به ذکر است که بهترين نمايندگي هايک ويژن در ايران در حال حاضر شرکت مهر تجارت است و شما مي توانيد به روز ترين محصولات هايک ويژن را از وبسايت شرکت مهر تجارت به آدرس hiktejarat.com خريداري کنيد.

علت سياه و سفيد شدن تصوير دوربين مدار بسته

  • نرسيدن نور کافي به سنسور دوربين مدار بسته

دوربين‌هاي مداربسته مجهز به سنسوري است که قادر است ميزان نور را اندازه گيري کند و دوربين را در حالت رنگي قرار دهد. همچنين با کمک اين سنسور باعث تنظيم ديد در شب نيز مي‌شود. حال اگر نور کافي از محيط به سنسور نرسد، ضبط تصاوير به صورت سياه و سفيد خواهد شد. براي رفع اين معزل بايد نور محيطي که دوربين در آن قرار گرفته به اندازه کافي باشد.

  • به هم ريختن تنظيمات رنگ DVR

چنانچه حالت دوربين از AHD به TVI تغيير کرده باشد، تصاوير دوربين مدار بسته به صورت سياه و سفيد ضبط خواهد شد. براي رفع اين مشکل لازم است به قسمت تنظيمات DVR برويد و مجددا تنظيمات را درست کنيد.

چگونه مشکل صورتي يا بنفش شدن تصوير دوربين را برطرف کنيم

  • بررسي کردن تنظيمات تصوير دوربين

گاهي ممکن است تنظيمات دوربين توسط شخصي بهم ريخته باشد و باعث شده يک روکش صورتي روي تصوير ايجاد شود. براي همين توصيه مي شود در ابتدا قبل از انجام هر کاري تنظيمات دوربين مداربسته را چک کنيد. معمولا در بخش تنظيمات تصوير دوربين مداربسته يک دکمه پيش فرض وجود دارد که با فعال کردن آن تنظيمات تصوير به حالت پيش فرض برمي گردد. سپس مجدد تصوير را بررسي کنيد. در صورت برطرف نشدن مشکل راه هاي بعدي را بررسي کنيد.

  • برد IR LED را خاموش و روشن کنيد

براي رفع مشکل بنفش شدن تصوير دوربين مي توانيد چند بار چراغ ir led را خاموش و روشن کنيد تا فيلتر ir به حالت اوليه برگردد. به اين ترتيب ممکن است ديگر شاهد تصوير بنفش در مانيتور نخواهيد شد.

براي خاموش کردن چراغ هاي IR LED مي توانيد در بخش تنظيمات دوربين اين کار را انجام دهيد. در غير اين صورت مي توانيد با باز کردن دوربين و جدا کردن فيزيکي کابل مربوطه اين کار را انجام دهيد. (جهت انجام اين کار مي توانيد از دفترچه راهنما دوربين مداربسته استفاده کنيد).

  • خاموش کردن دوربين مداربسته

منبع تغذيه دوربين را خاموش کنيد و حدود 20 ثانيه صبر کنيد و مجددا دوربين را روشن کنيد. اگر دوربين بي سيم داريد بايد باتري را از داخل دوربين خارج کنيد. پس از آن مجددا برنامه دوربين را تنظيم نماييد.

  • ريست فکتوري کردن دوربين مداربسته

در بسياري موارد با برگرداندن تنظيمات دوربين به حالت کارخانه (به خصوص در دوربين هاي تحت شبکه) فليتر ir نيز به تنظيمات اوليه بر مي گردد. در اين حالت ممکن است تا حد زيادي مشکل صورتي شدن تصوير دوربين درست شود.

  • به روز کردن نرم افزار دوربين مداربسته

در موارد بسيار کم ممکن است مشکل از به روز نبودن سيستم عامل باشد. در اين صورت بهتر است جهت عيب يابي اين بخش را نيز به روز کنيد.

  • استفاده از آهن ربا

گاهي ممکن است در دوربين به طور موقت گير کرده باشد. در اين صورت مي توانيد قبل از باز کردن دوربين از يک آهن رباي قوي استفاده کنيد. آهن ربا را از روبروي لنز بچرخانيد، ممکن است در اثر جابجايي آهنربا در مقابل دوربين فيلتر نيز جابجا شده و آزاد شود.

  • قسمت داخلي دوربين را تميز کنيد

در برخي موارد موتور مربوط به روشن شدن چراغ هاي led در شب به درستي کار مي کند اما ممکن است به دليل جرم فيلتر در جاي خود گير کند و به درستي عمل نکند.

براي تست عملکرد موتور، دست خود را جلوي لنز دوربين قرار دهيد تا با تاريک شدن چراغ هاي LED IR روشن شود. به صورت معمول شما بايد صداي مربوط به موتور فيلتر IR را بشنويد. پس در نتيجه موتور شما درست است اما قادر نيست شيشه فيلتر را حرکت دهد. بنابراين بهترين راه حل باز کردن دوربين و تميز کردن آن است. البته توصيه مي کنيم اين مساله را در آخرين مرحله بررسي کنيد.

بيشتر بخوانيد: برند اچ ار يو اي

  • فيلتر برش IR را تعويض کنيد

چنانچه فيلتر IR Cut آسيب ديده و هميشه گير مي کند، بهتر است کل صفحه ir را عوض کنيد. براي سفارش صفحه ir جديد حتما به مدل دوربين مداربسته خود دقت کنيد.

  • دوربين جديد بخريد

اگر تمام موارد گفته شده را انجام داديد اما همچنان مشکل تغيير رنگ دوربين درست نشد، تنها راه حل باقي مانده خريد دوربين مداربسته جديد است.

علت تار شدن تصوير در دوربين مداربسته

  • افت سنسور تصوير دوربين مدار بسته
  • کثيف شدن سنسور تصوير دوربين مدار بسته
  • تنظيم نبودن فوکوس لنز دوربين
  • افت ولتاژ دوربين مدار بسته

راه حل هاي ديگر رفع تغيير رنگ تصوير دوربين مداربسته

در نصب دوربين هاي مداربسته رعايت برخي نکات ساده کمک مي کند تا از بروز مسائلي همچون تغيير رنگ تصوير دوربين مداربسته جلوگيري شود. در اين بخش به طور مختصر به برخي از آنها اشاره خواهيم کرد:

اشکال در فيلتر IR

همان طور که قبلا اشاره شد گير کردن فيلتر IR يکي از علت هاي تغيير رنگ تصوير دوربين مداربسته است. قبل از اقدام به تعويض صفحه IR مي توانيد با کمک يک آهنربا مشکل را برطرف کنيد. به اين ترتيب که يک آهن رباي قوي را بالاي لنز دوربين حرکت دهيد (حرکت در يک جهت و مانند جارو کردن). اين عمل باعث مي شود فيلتر اي ار حرکت کرده و از حالت گير کردن در آيد و تصوير به حالت اوليه برگردد. گير کردن فيلتر باعث بسياري از مشکلات از جمله تغيير رنگ تصوير دوربين به صورتي، سبز يا حتي سياه و سفيد مي‌شود.

ريست کردن دوربين مداربسته

گاهي اوقات با ريست کردن بسياري از مشکلات دوربين مداربسته برطرف مي شود. يک راه حل ساده اما در بيشتر مواقع کارا. ريست کردن دوربين ها معمولا از طريق دکمه ريست تعبيه شده روي بدنه آنها ممکن مي شود به اين ترتيب تمام تنظيمات دوربين از جمله رمز ريست خواهد شد. اغلب در دوربين هاي تحت شبکه اين دکمه وجود دارد و به طور معمول براي دوربين هاي آنالوگ بايد از منوي دستگاه عمل کنيد.

تنظيمات نور سفيد

در دوربين هاي مداربسته قابليت AWB وجود دارد که موجب تفکيک پذيري صحيح نور سفيد محيط و ثبت تصاوير با رنگ هاي واضح مي شود. ATW نيز قابليتي پيشرفته تر از AWB است که آن نيز براي تنظيم رنگ تصوير و به تعادل رسيدن آن موثر است. گاهي اوقات لازم است تنظيمات را از حالت ATW به حالت Outdoor تغيير داد. گرچه اين عمل موجب مي شود از وضوح رنگ تصاوير کاسته شود.

تغيير رنگ دوربين مداربسته به قرمز

  • اولين دليلي که باعث قرمز شدن تصوير مي شود، کابل هاي تصوير است که ممکن است اتصالي داشته باشند و بايد بررسي شوند. در صورتي که کابل ها دچار اتصالي بودن بايد کابل ها تعويض شوند.
  • مورد دوم که بايد بررسي شود تنظيمات رنگ نمايشگر (مانيتور) است. راه حل آن برگرداندن تنظيمات به حالت کارخانه (Reset Factory) مي باشد.
  • دليل سوم بهم ريختن تنظيمات دستگاه ضبط NVR يا DVR است که بايد آن را به حالت کارخانه برگرداند.
  • اگر ICR يا CCD دوربين مداربسته خراب شده باشد باعث ايجاد يک هاله قرمز يا بنفش در تصوير مي شود و براي رفع مشکل تغيير رنگ بايد ICR و يا CCD را تعويض کنيد.
  • بهتر است که حتما کابل VGA نيز بررسي شود ممکن است که دليل تغيير رنگ دوربين مداربسته خراب بودن کابل VGA باشد.
  • از دلايل ديگر تغيير رنگ تصوير به قرمز خراب بودن برد دستگاه DVR و NVR است. براي حل اين مشکل حتما با بخش گارانتي و يک فرد متخصص کمک بگيريد.
  • وجود ميدان مغناطيسي در اطراف دوربين مداربسته ( مانند آهن ربا ) مي تواند باعث شود که تصوير دوربين مداربسته قرمز شود. بنابراين اطراف مانيتور را بررسي کنيد که ميدان مغناطيسي وجود نداشته باشد.

روش هاي برطرف کردن بنفش شدن تصوير دوربين مدرابسته

بررسي تنظيمات دوربين مداربسته

در ابتدا قبل از هر کاري تنظيمات دوربين مداربسته را بررسي کنيد. معمولا گزينه اي در تنظيمات با نام پيش فرض وجود دارد که با فعال کردن آن تنظيمات دوربين به حالت پيش فرض بر ميگردد. اگر مشکل برطرف نشد به سراغ راه حل هاي بعد برويد.

برد IR LED را خاموش و روشن کنيد

چندين بار چراغ IR LED را خاموش روشن کنيد تا فيلتر IR به حالت اوليه برگردد. براي خاموش کردن آن مي توانيد به قسمت تنظيمات دوربين مراجعه کنيد. در غير اين صورت مي توانيد با باز کردن دوربين و جدا کردن فيزيکي کابل مربوطه اين کار را انجام دهيد. (جهت انجام اين کار مي توانيد از دفترچه راهنما دوربين مداربسته استفاده کنيد).

خاموش کردن يا ري ست فکتوري دوربين مداربسته

منبع تغذيه دوربين را خاموش کنيد و حدود ?? ثانيه صبر کنيد و مجددا دوربين را روشن کنيد. اگر دوربين بي سيم داريد بايد باتري را از داخل دوربين خارج کنيد. پس از آن مجددا برنامه دوربين را تنظيم نماييد.
در بسياري موارد با برگرداندن تنظيمات دوربين به حالت کارخانه (به خصوص در دوربين هاي تحت شبکه) فليتر ir نيز به تنظيمات اوليه بر مي گردد.

به روز کردن نرم افزار دوربين مداربسته

در موارد بسيار کم ممکن است مشکل از به روز نبودن سيستم عامل باشد. در اين صورت بهتر است جهت عيب يابي اين بخش را نيز به روز کنيد.

استفاده از آهن ربا

ممکن است درب دوربين به طور موقت گير کرده باشد. در اين صورت مي توانيد قبل از باز کردن دوربين از يک آهن رباي قوي استفاده کنيد. آهن ربا را از روبروي لنز بچرخانيد، ممکن است در اثر جابه جايي آهنربا در مقابل دوربين فيلتر نيز جابجا شده و آزاد شود.

تميز کردن قسمت داخلي دوربين مداربسته

در برخي موارد موتور مربوط به روشن شدن چراغ هاي LED در شب به درستي کار مي کند اما ممکن است به دليل جرم فيلتر در جاي خود گير کند و به درستي عمل نکند و بايد قسمت داخلي دوربين را تميز کنيد.
براي تست عملکرد موتور، دست خود را جلوي لنز دوربين قرار دهيد تا چراغ هاي LED IR روشن شود. اگر صداي مربوط به موتور فيلتر IR را شنيديد پس در نتيجه موتور شما درست است. اما قادر نيست شيشه فيلتر را حرکت دهد.
بنابراين بهترين راه حل باز کردن دوربين و تميز کردن آن است. البته توصيه مي کنيم اين مساله را در آخرين مرحله بررسي کنيد.

چنانچه فيلتر IR Cut آسيب ديده و هميشه گير مي کند، بهتر است کل صفحه IR را عوض کنيد. براي اين کار حتما به مدل دوربين خود دقت کنيد.

اما اگر تمام موارد بالا را بررسي کنيد و مشکل بنفش بودن تصوير برطرف نشد دوربين مداربسته خود را عوض کنيد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 2

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 82
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 4
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 8
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 5
  • بازدید ماه : 166
  • بازدید سال : 415
  • بازدید کلی : 5439
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی